Erakusketak

ADRIAN FERREÑO

E-posta Inprimatu

Lan hau kasualitatetik abiatuta eginda dago, naturaren erdian, harresiez kanpo eta hiriaren erdigunean. Kasualitatea edozeinen eskura dagoen altxor bat da. Ustekabea den orok sortzen duen zirrara du. Esploratzaile eta abenturazale gisa bilatzen dugu egunero.

Jakin-minez abiatzen gara, edozein kale kantoiren bueltan egon daitekeena ikusteko, haiku batek bezala atentzioa ematen digun xehetasunen bat, baina kasu honetan ez idazteko, plastikoki transkribatzeko baizik. Izan daiteke ideia bat, kolore bat, forma bat, enkoadraketa bat, eta batzuetan gerta daiteke denak batera gertatzea eta plazer hutsa lortzea.

Litekeena da kaleko behaketa modan ez egotea, baina nire iritzi apalean, begiak eta zentzumenak adi edukita zerbait positiboa lor daiteke. Azkenean kontzeptu berri bat ere erantsi daiteke: santutegia. Nor bere baitan biltzeko tokia. Aberatsa, beti aldakorra delako. Era guztietako galderak egiteko geure buruari, ahal denari erantzun, geure buruarekin bat egin, ardurak utzi, mugitu gabe bidaiatu, biluzi, entropiak sortu...

Ganbara, 3. solairua
2017-03-30 / 2017-05-27
Asteartetik larunbatera
11:00-14:00 / 16:00-20:00
Jai egunetan itxita
Apirilak 15, larunbata, itxita

 

DONE SEBASTIAN - SAN SEBASTIAN. Javier Aramburu

E-posta Inprimatu

DONE SEBASTIAN

SAN SEBASTIÁN

Javier Aramburu

Javier Aramburuk obra bakar bateko erakusketa egingo du urtarrilaren 24tik martxoaren 4ra bitartean. Olio-pintura horrekin Sebastian Donearen figura berraztertu eta pinturaren historian gehien irudikatu den irudietako baten garaikidetasuna azpimarratzera dator, zeren eta, Donostia hiriari izena ematen dion gizona, bere ideiak defendatzeagatik hil baitzen. Aukera egin behar izan zuen bere ideiei uko egitearen edo hiltzearen artean, eta berak ideiei iruzurrik ez egitea aukeratu zuen. Gertaera hori III. mendekoa da baina hemezortzi mende beranduago ere antzeko menderatze modu berriak errepikatu dira gure garaian eta gure herrian.

Errealitate etsigarri horretan jaioa da koadro hori eta bere xedea da gorazarre egitea norberaren printzipioak defendatzera ausartu direnei, nahiz eta jakin indarkeria izango dela azken uneraino erantzun bakarra. Ba al du gizakiak gehiago ematerik? Ez al da hori maitasun ekintza bat? Eta egintza horretan, ba al dezake lurreko zerbaitek edo gauza fisiko batek goragoko maila batera igo? Frantxi Lopez de Landatxe, KMko zuzendari izan denak urtarril arte, eta erakusketaren sustatzailea denak, hauxe zioen: “Done Sebastian ikusita gehien harritu ninduena da obraren egikera, zer nolako dedikazioa eta zer nolako lana erakusten duen; baina, batik bat, pinturaren indarra, diziplina artistiko gisa, izugarria da, modu gordinean adierazteko obra horrek duen garaikidetasuna. Gero datoz kontakizunaren xehetasunak. Koadro horrek mistikoengana eramaten nau. Estasiaren ikusmen horrek kezkatzen nau,  niarekin zerikusirik ez duen arrazoi justu batengatik edo ezarritako batengatik bizia eman edo galdu izanaren sentsazioaren produktu bat, agian?

Javier Arambururen izenak (1966) ilustrazioaren eta diseinu grafikoaren mundura garamatza. Diseinatzaile modura egin duen ibilbidea jarraitu dutenek diote joera aldakorra izan duela, beti desberdina baina beti zehatza. Pintore gisa, Aramburuk, marrazkigintzaren eta pinturaren printzipioen alde egiten du, ondare galkorra uzten tematutako garai honetan ere. Bere obrarekin bakarrik egiten du hori, eta ez du hari buruz ezer adierazten: “Historiak erakusten digu, zerbait adieraztekotan, obra berak adierazi behar duela eta ez obraren egileak”. Erakusketa horren komisarioak, Alvaro Machinbarrenak, dio atsegin handiz lagundu duela erakusketa hori prestatzen, benetan miresten duen artista baten lana erakustea posible izan delako.

Informazio gehiago, hemen:

http://www.javieraramburu.es

Ganbara, 3. solairua
2017-01-24 / 2017-03-04
Asteartetik larunbatera
11:00-14:00 / 16:00-20:00
Jai egunetan itxita

 

ANTEQUERA AZPIRI. Gipuzkoa 1919 - 1934

E-posta Inprimatu

Ilustratzailea, umorista grafikoa, publizista, idazlea eta, neurri txikiagoan, margolaria, Pedro Antequera Azpirik Gipuzkoan garatu zuen bere karreraren parte bat. 1919 eta 1934 bitarteko hiru bosturtekoek haren etapa emankor eta zoriontsuena izango ziren seguruenik; bete-beteko garaia izan baitzuen, halako kezkarik gabeko garai bat, baina gerrak zapuztuko zion hori guztia gerora.
Madrilen jaio zen 1892an, umetan hasi zen bere eguneroko bizitzako gaiak marrazten eta garaiko aldizkari ilustratuetan inspiratutako koadernotxo bat argitaratzen.
Zuzenbidean eta Filosofia eta Letratan lizentziaduna bazen ere, Amalia Sansinenearekin ezkondu eta Donostiara bizitzera etorri zenerako, 1919rako, marrazkilari karreraren aldeko hautua egina zuen.
Donostian publizista eta ilustratzaile gisa lan egin zuen, nolanahi ere, inplikazio berezia izan zuen umore grafikoaren defentsan.
Bere lanbideari duintasuna emateko grina horrek bultzatu zuen Nazioarteko Umorearen Aste Nagusia (1926) eta Donostiako Umorista eta Ilustratzaileen II. Erakusketa (1932) antolatzera. Dinamizatzaile bikaina, hogeiko hamarkadan Donostiako beste erakusketa artistiko eta historiko batzuetan parte hartu zuen, eta hogeita hamarreko hamarkadan Eusko-Pizkundea elkartearen erakusketak zuzendu zituen. Kultur giro horrek eraman zuen Antonio Oruetak euskal tradizioa goraipatzeko antolatu zituen hainbat ekitalditan parte hartzera, hala nola Euskal Aste Nagusian, 1927az geroztik urtero egin zena, edo arte eszenikoaren Saski-Naski elkartean, 1928an jaio zen diziplina askotariko esperientzia artistikoan.
Azken batean, Antequera Azpiri erreferentzia bat izan zen Donostia alai eta dibertigarriaren irudia osatzerakoan.
Bere lanetako askotan jasotzen da urte zatirik handienean bisitariari harrera egiteko eta haren olgeta grina asetzeko prest zegoen hiriaren alferkeriazko bizimoduaren kontakizuna.

 

Publizitatea

Hogeiko hamarkadan, publizitaterako dohaina ustiatu zuen higiene, edertasun, perfume, jantzi, automozio eta elikadura produktuekin. 1924an Lizarriturry y Rezola enpresako zuzendari artistikoa izatera iritsi zen. Lagarto xaboiaren irudi berria diseinatu zuren eta Gurys perfumeria marka sortu zuen. Produktu horien bilgarriak, etiketak eta iragarkiak proiektatu zituen, hiri mundu sofistikatu eta kosmopolita baten irudi limurtzaileak eraikiz.
1928tik aurrera Nestlé enpresarentzat lan egin zuen txokolateen publizitatea egiten eta
Manolín aldizkaria sortzen, haurren fidelizazioa lortzeko asmoz. Hogeiko hamarkadaren azken urteetan bere gain hartu zituen Gipuzkoako zenbait enpresa eta erakundek egindako enkarguak, besteak beste Caja de Ahorros Provincial de Guipúzcoa, Limonada Osasuna, Boinas Elósegui o Librería Internacionalek egindakoak.

 

Karikaturak eta txisteak

Umorista grafiko gisa, karikaturak eta txisteak egin zituen tokiko prentsan eta prentsa nazionalean ateratzeko, eta obra autonomo gisa merkaturatzeko. Modu horretan bere lanbidea defendatzen zuen, bere produktuak masen hedapen euskarrietatik atera eta eremu pribatura eramanez.
Ez karikaturek ez txisteek ez zuten mintzeko asmorik.
Txisteetan umore neurtua erabiltzen zuen, satira saihestuz, horren ordez nahiago izan zuen komikotasuna bilatzea eguneroko egoerak, oker ulertuak eta hitz-joko tolesgabeak disekzionatuz. Karikaturei dagokienez, keinu eta ezaugarri fisiko batzuen sintesi eta gehiegikerian oinarrituta daude, eta horrek ez zuen eragotzi protagonistaren psikologia bete-betean atzematea.

 

Gipuzkoa airetiko ikuspegiz

Airetik ikusitako jende-multzoen eszenak bere ezaugarri dira. 1910 eta 1960ko hamarkaden artean konposizio asko egin zituen, eszenak zuzenean ikustetik eta horietan gertatzen ziren egoeren transkripzio gutxi-asko egiazko batetik ondorioztatuta. Gehienak Donostian girotuta daude, bertako hondartzetako, pasealekuetako eta dibertsio zentroetako irudiekin, hala nola, kasinoa, Atotxa eta Txofre plaza. Egoera gehienak errepikatu egiten ziren ilustrazioetan, txiste edo karikatura gisa, eta aukera ematen digute hark zeuzkan interes eta mugimenduak ezagutzeko, egoeren gaineko analisi zorrotzerako zuen gaitasunarekin batera.

 

Liburuak

Bere karrerako lehen hogei urteetan jarduera oparoa garatu zuen liburu ilustratzaile eta idazle gisa; lan horien hartzaileak haurrak ziren nagusiki. Bere tokia aurkitu zuen, garapen ekonomikoari eta hirien zein irakaskuntza beharren hazkundeari esker hedatzen ari zen sektore batean.
1917tik 1933ra arte Hijos de Santiago Rodríguez argitaletxeari lotuta egon zen, argitaletxe horren helburua izanik egile ospetsuak eta marrazkilari nabarmenak nahastea.
Garai horretan argitaletxetik kanpo egindako lanen artetik nabarmentzekoak dira Manolín (1928-1930) aldizkariaren esperientzia eta, batez ere, Corremundo. Aventuras de un aviador de doce años (1932), seguruenik bere obra biribilena.

 

Ekitaldiak: Donostiari bizia ematen

Hirian saldoka zebiltzan turistak entretenitzeko ekitaldi ugari diseinatu zituen pertsonaia sorta baten asmamena izan zuen elikagai hogeiko eta hogeita hamarreko hamarkadetako Donostiak. Nabarmenenetako bat Antequera Azpiri izan zen, eta Madrilen aurrez izan zituen esperientziek jauzi kualitatibo bat proposatzera eraman zuten, 1926an Donostiako Nazioarteko Umorearen Aste Nagusia antolatuz. Esperientzia global modura egituratu zen, erakusketak, kontzertuak, datza eta hitzaldiak bateratuz (Manuel Abril, Bon eta K-Hito). Asteari amaiera emateko bilera gastronomiko-umoristiko bat egin zen (Saltxa Humorística).
Era berean, Euskal Aste Nagusiaren eta arte eszenikoaren Saski-Naski elkartearen antolakuntzan parte hartu zuen. Saski-Naski elkartea 1928an jarri zen abian, eta jantziak nahiz eszenografiak diseinatu zituzten artista plastiko ugari bildu zuen.

 

Del 23 de noviembre de 2016ko azaroaren 23tik  2017ko urtarrilaren 14ra
Ordutegia: Asteartetik larunbatera,  11:00 - 14:00 / 16:00 - 20:00

 

 

HYSTERON Nagore Legarreta

E-posta Inprimatu

HYSTERON Nagore Legarreta

Erakusketa

Teknika primitiboak erabilita Nagore Legarretak sortu duen argazki lana. Irudietan emakume gorputz zatikatuak irudikatzen dira; elkarrekin harremanetan dauden emakumeak irudikatzen dira: tentsioan, elkarri bultza egiten diote batzutan, eta bestetan, batzeko ahaleginetan dabiltza.

Giza harremanen inguruko gogoeta da Hysteron, norberaren espazio pertsonala eta gainerako gizakien espazio pertsonalaren arteko tentsioaren inguruko gogoeta. Nola harremantzen dira gizarteak berdin kondizionatu, sozializatu, antzutu dituen pertsonak/emakumeak? Norantz jaurtitzen ditugu gure frustrazioak?

Nagore Legarretaren proiektu indibidual bat da, kamera estenopeiko batekin egindako argazki sail batez osatua. Argazki horietan, figura femeninoek interakzioan dihardute konbatearen eta haragizkoaren arteko egoera zehaztugabeetan, iluntasun hondo batetik agertuz.

Argazkigintza-metodo arkaiko horren berrikuspen bat eginez, Legarretak lau zulo egiten ditu bere kamera ilunean. Hala, estenopoak elkarren segidan irekitzerakoan, haietako bakoitzak esposizio gune bat sortzen du paper fotosentikorrean. Horren ondoriozko irudiak, beraz, kameraren barrualde zilindrikoari egokituta, elkarren ondoan ipintzen dira, subjektuaren erregistro konbinatu bat osatuz.

Gero, negatibotik abiatuta irudiak handiagotuz, irudien estatus eskuzkoa eta intimoa azpimarratzen da, immersio eta horma-irudi izaera bat emanez. Argazki saila zuri-beltzeko hamabi irudiz osatua dago –argi-ilun nabarmenekoak, eta, modeloen gorputz biluziaren bitartez, zenbait egoera iradokitzen dituzte: dantza frenetiko batetik hasita, konbatearen uneko argazki batez igaro, eta sekuentziazko mugimendu bateraino.

Argazki horietan guztietan, artistak interes piktoriko eta formal nabarmen bat agertzen du, zeinaren bidez zenbait kezka soziologiko bideratzen baititu, eta, zehazki, emakumeari buruzkoa. Femeninoarekiko kezka hori erakusketarako hautatutako izenburuak azaltzen du: Hysteron, grezierazko hitza umetokia izendatzeko, zeina histeriaren eragiletzat jotzen baitu medikuntza aurrezientifikoak. Sexu desberdintasunean oinarritutako zapalkuntza historiko batekin borrokatuz, Legarretaren lana pentsamendu feministaren tradizio batean kokatzen da.

Ordutegia:
Asteartetik larunbatera
11:00-14:00 - 16:00-20:00
Jai egunetan itxita.
Urriak 14an erakusketa ITXITA egongo da. Egun horretan Ganbara irekiko da 19:00etan, emanaldirako.

 

Emanaldia

Hysteron, Nagore Legarretaren argazki lanaren inguruan sortutako emanaldia da. Lehen aldiz aurkeztuko da jendaurrean. Argazkien atzean dauden ideien inguruan osatu da emanaldia, diziplina ezberdinak uztartua.

Emanaldian parte hartuko dute: haiek idatzitako testuak errezitatuz, Danele Sarriugarte eta Gorka Setienek; Txaro Untzilla dantzariak; eta Mariano Hurtado, Aida Torres eta Beñat Iturrioz musikariak.

Emanaldian, zuzenean entzun ahal izango diren abesti hauek metalezko  ontziekin egindako instrumentuekin osatu dira, argazkiak egiteko erabili diren kamaren antzera.

Emanaldiaren egunean, Hysteron proiektua jasotzen duen argitarapen berezia aurkeztuko da.

Eguna: 2016-10-14
Ordua: 19:00
Lekua: Ganbara, 3. solairua

 

 

 

1930 Donostiako Hitzarmenean. Historia eta sinkopea

E-posta Inprimatu

Donostia 2016, Europako Kultur Hiriburuaren barruan garatutako Bake-ituna proiektuko Ikerketakasu motako erakusketa bat da, eta Donostiako Koldo Mitxelena Kulturuneko Ganbara Aretoan egongo da ikusgai. 1930eko abuztuaren 17an, ideia errepublikano eta sozialistetatik hurbil zeuden joera ideologiko eta politiko desberdinetako ordezkariak bildu ziren Donostian, akordio bat lortu eta Alfontso XIII.aren erregealdia amaitzeko asmoz. Zuzendaritza-batzorde bat adostu zuten denen artean, Niceto Alcalá-Zamora buru zutela,
Bigarren Errepublika ezarriko zuen mugimendu iraultzailea koordinatzeko. Paradigma politiko eta sozial berri baterako behin betiko aldaketa bultzatu zuen bilera hark. Handik hilabete batzuetara, 1931ko apirilaren 14an, Espainiako Bigarren Errepublikako behin-behineko Gobernua osatu zen. Bi abiapuntu ditu erakusketak: Espainiako Bigarren Errepublikari
bidea zabaldu zion Donostiako Ituna eta Errepublikaren irudiaren feminizazioa, emakumea sinbolo gisa, Antonia Mercé «La Argentina»k gorpuztua. La Argentina, Errepublikaren beraren kultura-adierazgarri gailena, 1936ko uztailaren 18an hil zen, estatu-kolpeari buruzko albisteek aztoratuta, Donostian euskal dantzen erakustaldi bat ikusten egon eta gero.
Bazirudien artistaren aztoramen fisikoak, haren gorputzak berak, hezurmamitu egin zituela gertakari historikoak; eta indibidualak kolektiboarekin duen lotura estuak eragindako inflexio hura argi ageri zaigu garai historiko eta politiko hartako beste artista eta obra batzuetan, Kazuo Ohno dantzariaren lanean, esate baterako. La Argentina dantzan ikusi eta gero dantzan hasitako Ohnok Butô izeneko dantza-mota berriaren bidez oroitzen du gure dantzaria, mende erdi geroago. Historiaren oihartzunak dakartzaten uneak bildu ditu erakusketak, gorputza banakako nahiz taldeko oroitzapenen artxibo bihurtzen duten uneak. Isabel de Naverán komisarioak zera idatzi du: «Walter Benjaminek esaten digun moduan, iragana historikoki egituratzeak ez du esan nahi egia gertatu zen moduan ezagutuko dugunik, baizik eta oroipen batez jabetuko garela, arrisku-une batean argitzen denean, errekonozitzeko moduan agertzen zaigun liparrean distira egiten duen irudi gisa baino ezin baita iragana harrapatu. Orainak, beraz, atzoko itzalguneetan distirak atzemateko zeregina duen errekonozimendu-eskaner baten gisa jarduten du, erresonantzia magnetiko bat balitz bezala». La Argentina txikituta gelditu zen estatu-kolpeari buruzko albistea entzutean. Historiaren oldarraren aurrean gorputzak agertzen duen hauskortasunaEnvoltura antzezlanaren aurkezpenetan, Idoia Zabaleta, Camila Téllez, Patricia Caballero eta Iñaki Azpillagak gertaera hura dakarte gogorada gertakari historikoa irakurtzeko argia, fokua. Erresonantziak eta erreberberazioak. Historia eta sinkopea.
 

2016ko ekainaren 10etik irailaren 4ra
Ganbara, 3.pisua

Ordutegia: Asteartetik igandera,  10:00 - 20:00 Jai egunak barne

 


1/26 orrialdea
Hau ere online
  • Iván Zulueta

    Sailkatu ezinezko artista baten sorkuntzaren erreferentzia osoa eta oinarrizkoa.

  • Txiki Zabalo

    Kronika grafikoaren eredu eta ilustratzaile den horren lan grafikoaren bilduma osoa.

  • Pío Baroja

    Donostiar idazle handia irakurtzeko gida.

  • Antiqva

    Aintzinari buruz orain arte egin diren jardunaldietako testuak.

  • XIX. mendeko albuma

    Euskal Herriari buruzko 4.000 irudi inguru dituen kultur webgunea. Irudiak Gipuzkoako Foru Aldundiaren funtsetakoak dira eta kultur zentro desberdinetan daude.

  • Alfonso Sastre - Eva Forest

    Alfonso Sastre eta Eva Forest-en inguruko informazio osoa.

  • Gabriel Celaya

    XX. mendeko Gipuzkoako poetarik esanguratsuenetarikoaren bizitzari eta lanari errepasoa.

  • Gipuzkoa 1936

    Garaiko dokumentuak, egunkari eta bestelako aldizkako argitarapenak, erabiliz Gipuzkoa eraldatu zuen urtearen errealitatea erakusten da.

  • Manex Erdozaintzi

    Manex Erdozaintzi-Etxart XX. mendeko euskal olerkari aipagarrienetako bat da, 1934-1984 urteen artean bizi izan zena. Euskal pentsamenduarekin lotutako artikulu eta gogoeta anitz idatzi zuen.

Cerrar

Erabalitzaileen nabigazioaren analisia egiteko gure cookie-ak eta bitartekoenak erabiltzen ditugu. Nabigatzen jarraitzen baduzu, hauen erabilpena onartzen duzula hausnartzen dugu.
Hemen konfigurazioa aldatu edo informazio gehiago lortu dezakezu.